De eerste weken in Saint-Germain-En-Laye/Le Pecq

30 januari 2022 - Saint-Germain-en-Laye, Frankrijk

04/01/2022 tot 14/01/2022

Op 4 januari kwam ik na een lange treinreis aan op Paris Gare Du Nord. Ik wist dat ik vanaf daar naar Saint-Germain-En-Laye moest, maar ik had werkelijk geen enkel idee hoe. Na twintig minuten geklooid te hebben bij de onduidelijke ticketautomaten heb ik besloten aan iemand te vragen hoe ik op mijn plaats van bestemming kon komen. 40 minuten later kwam ik aan bij mijn (kleine) huisje waar ik ontvangen werd door Laura. De rest van de week had ik een paar bijeenkomsten en lessen op de uni gevolgd, kennis gemaakt met mijn aardige (en alsmaar doorpratende) buurman en wat boodschappen gedaan.

Tijdens mijn tweede week heb ik veel lessen gevolgd op de universiteit. Deze lessen gingen gepaard met de nodige cultuurshocks. De lessen duren gemiddeld 3.5 uur, de docenten doen heel lang over het uitleggen van kleine begrippen en het niveau ligt over het algemeen lager dan wij in Nederland gewend zijn. Ook vond ik het lastig dat de lessen die wij volgen vooral gericht zijn op het basisonderwijs, iets dat voor mij als middelbare school-docent niet altijd bijzonder relevant is.

Daarnaast is de informatie niet altijd even duidelijk. Roosterwijzigingen, mails die het rooster tegenspreken en docenten die niet reageren op vragen; we moeten er maar mee leren leven lijkt het.

Onze klasgenoten op de uni zijn over het algemeen beduidend ouder dan wij; ze zijn rond de 30-40 jaar oud en hebben vrijwel allemaal een carrièreswitch gemaakt. Hoewel ze allemaal aardig zijn maakt het feit dat ze in een andere levensfase zitten het vormen van een vriendschappelijke band niet makkelijk. Daar heb ik me maar bij neegelegd.