De routine pakt zich weer op

28 maart 2022 - Saint-Germain-en-Laye, Frankrijk

Reisblog 02-03-2022 - 28-03-2022

Nadat de vakantie was afgelopen en de lessen op de universiteit weer begonnen werd het tempo redelijk opgevoerd. Deze afgelopen weken zijn een mengelmoes geweest van lange dagen op de universiteit (voornamelijk bestaand uit niet al te relevante lessen) en leertaken die ingeleverd moeten worden. Vaak is dit prima te doen maar het probleem blijft dat de stof me vaak niet interesseert. De lessen wiskunde zijn het vooral niet waard; je steekt tijdens de colleges weinig op en ik heb weinig behoefte me te verdiepen in de didactiek voor wiskunde op de basisschool.

De enige lessen waarvan ik wél merk dat ik er écht iets aan heb zijn de lessen FLE die ik al eerder heb benoemd. De docenten zijn nogsteeds niet helemaal naar wens vanuit didactisch oogpunt maar er wordt veel stof aangeboden en de uitleg is duidelijk. Ik merk dat mijn Frans (en dan met name mijn grammaticale kennis) echt ontzettend vooruit is gegaan. Ik ben zelfverzekerder geworden in mijn spreken en ik voel me competenter in mijn schrijven. De lees-en luistervaardigheden zijn tevens ook verbeterd.

Daarnaast ben ik samen met de andere ERASMUS-studenten begonnen aan het voorbereiden van de Médiation Culturelle, een rondleiding in het kasteel van Châteaudun zo'n 130KM van het centrum van Parijs af. In duo's (lees; 1 erasmus 1 fransoos) moesten we een onderdeel van het kasteel (keukens, kelder, tuinen, ontvangsthal etc) kiezen. Ik heb gekozen voor de keuken. Uiteindelijk ga ik dus samen met mijn groepsgenoot een rondleiding en een spelvorm geven in de keukens van Châteaudun.

Ik merk dat ik steeds minder in deze blogs te schrijven heb omdat mijn dagen veel hetzelfde zijn; lange schooldagen en in het weekend een balans tussen werken aan school en bier drinken in het centrum van Parijs